
Moeten alle banden hetzelfde zijn?
Dezelfde bandenmaat en -structuur
De Vlaamse overheid hanteert nieuwe regels voor de technische keuring van banden. Er zijn minder strenge voorwaarden voor symmetrie. Dat wil zeggen dat banden op dezelfde as alleen nog worden gecontroleerd op bandenmaten en bandenstructuur (radiaal/diagonaal).
Het merk, het type, de laadindex en de snelheidsindex doen er niet meer toe. Deze hoeven dus niet hetzelfde te zijn.
Symmetrie autobanden op één as
Bandenmaat | Ja |
Bandenstructuur | Ja |
Merk | Nee |
Laadindex | Nee |
Snelheidsindex | Nee |
Verschil tussen voor- en achteras
De keuringsregels zeggen niets over verschillen tussen de voor- en achteras van je auto. De voorbanden mogen dus verschillen van de achterbanden.
Aandachtspunten
- Als je één band gaat vervangen, controleer dan het slijtageverschil met de andere band op dezelfde as. Voor een goede wegligging raden we aan om ze beide te vervangen zodra het slijtageverschil 3 mm of meer bedraagt.
- Als alle vier de banden even sterk afgesleten zijn, kies je best meteen vier identieke banden ter vervanging.
- Hoewel banden op dezelfde as een andere snelheidsindex mogen hebben, is er een minimale snelheidsindex van 160 km/u.
- Op basis van de nieuwe regels zou je kunnen veronderstellen dat je links een zomerband en rechts een winterband mag monteren. Dat raden we af omwille van een risico op instabiliteit.
Ons advies
Wanneer je veilig de baan op wil, voorzie je op dezelfde as liefst 2 exact dezelfde banden. Zeker op een vooras kunnen 2 verschillende banden een verkeerd rijgedrag in de hand werken en dus voor onveilige situaties zorgen. Daarom verwachten de meeste bandencentrales en bandenfabrikanten dat deze regelgeving in de toekomst wordt teruggedraaid.